Naprapaten tipsar & informerar

Naprapatkliniken i Piteå hjälper din som har ont

Nej, tyvärr är det så. Smärta och värk har inte vänligheten att ta paus under coronatider. Därför gör inte vi det heller. Vi finns på plats och hjälper dig som har ont - med förhöjd säkerhet* så klart, för din skull och vår. 

Till vår klinik på Prästgårdsgatan i Piteå är du välkommen att vända dig med akut, långvarig eller kronisk smärta. Här kan du läsa mer om hur vi naprapater arbetar och vad vi kan hjälpa dig med. 

Sköt om dig!
Peter & Björn

Leg. naprapat Peter Westerlund, 070-577 22 82
Leg. naprapat Björn Lindblom (Piteånaprapaten), 070-595 25 35


* Rörande generell vårdhygien, samt ökad säkerhet i samband med Covid-19-utbrottet, vid Naprapatkliniken i Piteå gäller samma föreskrifter som för legitimerad vårdpersonal inom allmänna hälso- och sjukvården i Sverige. Här finner du mer information med anledning av Covid-19. 

Naprapatkliniken i Piteå: information med anledning av Covid-19

Smärta och värk är inte vänlig nog att pausa under Coronatider. Därför finns vi på plats och hjälper dig som har ont - med förhöjd säkerhet så klart!

Vi på Naprapatkliniken i Piteå följer noggrant utvecklingen och informationen av smittspridningen av Covid-19. Vi tar våra patienters hälsa och säkerhet* på största allvar, inte minst dem av er som tillhör någon av riskgrupperna. Än så länge har vi i Norrbotten få fall och vi vill gärna bidra till att det så förblir så länge som möjligt. Låt oss ta gemensamt ansvar för att besegra viruset och inte minst skydda dem som behöver det mest.

Därför ber vi patienter som önskar söka Naprapatkliniken och som vistats i riskområden definierat av Folkhälsomyndigheten att avvakta med att besöka kliniken minst 14 dagar efter hemkomsten. Detta gäller även om du som patient varit i kontakt med smittad person.

Tror du dig vara smittade eller uppvisar symtom med feber eller luftvägsbesvär i form av hosta, andnöd eller halsont ber vi dig också att avvakta naprapatbehandling. Om du redan har en bokad behandlingstid hjälper vi dig gärna att hitta en ny tid vid ett senare tillfälle

Du finner mer information om Covid-19 på Vårdguiden 1177.se, Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård, eller Krisinformation.se.
More information in English

Rörande generell vårdhygien, samt ökad säkerhet i samband med Covid-19-utbrottet, vid Naprapatkliniken i Piteå gäller samma föreskrifter som för legitimerad vårdpersonal inom allmänna hälso- och sjukvården i Sverige. 

Sköt om dig - och tvätta händerna!
Peter & Björn

Naprapaten tipsar: Slipp smärta i ländryggen

Ett av de vanligaste problemen som vi möter är smärta i ländryggen. Vintertid ser vi fler längdskidåkare som känner av sin ländrygg och under barmarkssäsongen ökar det bland er som löptränar. Du som motionerar upplever sannolikt att smärtan ger sig till känna lite senare samma dag som ditt träningspass eller dagen efter. För dig kan det vara rent skid- eller löptekniska problem där hållningen vanligen är boven. Ofta handlar det om att du får en lite för stor svank när du skidar eller springer. Då kan det vara idé att ta hjälp både med tekniken och smärtan. Är du en tränande människa kommer du därför förutom behandling för dina akuta problem även att få övningar för både styrka och rörlighet. Du har stora möjligheter att bli smärtfri relativt snabbt och enkelt.

Nu är det förvisso mycket vanligare att du som inte tränar får problem med ryggen, inte minst ländryggen. Det beror på att du som inte rör på dig så mycket helt enkelt är svagare i muskulaturen och blir stelare med sämre blodgenomströmning.

Smärta och stelhet i ländryggen har ofta samband med långvarig ensidig belastning och felaktig arbetsställning. Lokala muskelspänningar uppstår, ryggradens rörlighet påverkas och det blir allt svårare att hitta en bekväm arbetsställning. Ryggen blir fort trött och en ond cirkel uppstår. Ofta är orsaken sänkt ledfunktion i ryggens leder som ökar aktiviteten i ryggens muskler som då värker. 

Vi naprapater hjälper dig alltid att hitta grundorsaken till smärtan, det kanske inte ens är i ryggen problemet sitter. Behandlingen syftar till att minska smärta och att återställa ryggens normala förmåga till rörlighet. Ofta får du råd om träning, stretchövningar och hur du kan förändra din arbetsmiljö. Naprapaten utreder alltid om det finns några bakomliggande orsaker till din ländryggssmärta och om du ska vidareremitteras till annan vårdgivare för kompletterande undersökning.

Innan du läser vidare kan det vara på sin plats att klura ut i vilken del av kroppen ländryggen egentligen sitter. Du kanske säger ländrygg och/eller korsrygg och landar någonstans mellan rumpan och bröstryggen, men du vet inte riktigt var. Tänk svank, där har du ländryggen. Den består av de fem kotor i ryggraden som sitter precis ovanför bäckenbenet. Nedanför de kotorna sitter korsbenet och därefter kommer svanskotan. 

Orsaker till smärta i ländryggen
Smärta i ländryggen är oftast ett kortvarigt och ofarligt problem, vanligen en sträckning i de sammanlänkande delar som ryggen är uppbyggd av. Det går utmärkt att behandla. Du kan exempelvis känna av ländryggen om du har stått upp eller promenerat en hel dag, om du står eller går länge på hårda golv eller om du har skor du inte är van vid. Denna typ av ländryggsproblematik försvinner oftast av sig själv inom ett par dagar och är ingenting att oroa sig för. 

Hur länge sitter du ned och hur sitter du egentligen? Du som har ett kontorsarbete kan underlätta för ryggen genom att använda en kontorsstol som hjälper kroppen till en naturlig ergonomisk sittställning. Stolar som uppmuntrar till ett aktivt sittande främjar blodcirkulationen och avlastar ryggslutet. Ta ett snack med din chef om ett stolsbyte.

Ibland kan dock värken bero på ett allvarligare underliggande problem som exempelvis ischias. När det är en allvarligare orsak som ligger bakom eller om ryggontet är långvarigt så kan det orsaka en hel del problem i både vardag och arbete.

Vanliga orsaker till ländryggssmärta:
Stillasittande arbete/fritid

  • Du har stått eller gått under en lång flera timmar/en hel dag
  • Dålig hållning
  • Överviktig
  • Mensvärk (livmodern har en reflexion till säte och rygg)
  • Stressad eller orolig
  • Tunga lyft och/eller fel lyftteknik
  • Magproblem (gas i tarmarna kan göra att svullna tarmar trycker mot smärtkänslig muskelvävnad)
  • Du har ramlat och slagit dig


Det finns även mer allvarliga och mindre vanliga orsaker. I de fallen har du sannolikt väldigt ont och behöver snabbt påbörja rätt vårdbehandling. 

  • Ryggtrauma vid olycka, exempelvis fraktur
  • Infektion
  • Benskörhet


Förebygg, lindra och behandla smärta i ländryggen.
Det finns en hel del du kan göra själv. Både för att bli av med, lindra och förebygga ländryggssmärta. Försök framför allt att vara aktiv i så stor utsträckning som möjligt. Varierad träning med allt från löpning och styrketräning till yoga och promenader, hjälper till att hålla din ländrygg smidig, stark och funktionell. Du håller dessutom igång blodcirkulationen vilket främjar friska leder. Det är även därför du får göra rörelseövningar vid behandling av ryggont. Kroppen läker helt enkelt snabbare då.
 

  • Fortsätt att röra på dig när du känner smärtan (förutsatt att du inte är svårt skadad). Ländryggsmärta kan ofta förvärras om du ligger ned och vilar hela dagen istället för att hålla igång med dina vardagliga aktiviteter.
  • Förutom värktabletter kan även kyla mot ryggslutet kännas lindrande. Linda in ispåsar eller mjuka flexibla kylklampar i en handduk (ej direkt mot huden) och tryck lätt mot ryggen.
  • Andra känner lindring av värme, som vid bastubad.
  • Gör stretchövningar för höftböjarna och framsida lår.
  • Träna upp bålen. Det stabilisera hela mittenpartiet av kroppen.
  • Främja aktivt sittande med hjälp av ergonomiska kontorsmöbler.
  • Rör dig ergonomiskt genom exempelvis rätt lyftteknik. (Vi tipsar gärna om hur du kan underlätta för dig själv i vardagen.)
  • Om din smärta är relaterad till träning kan du filma dig när du lyfter, åker skidor eller springer. Det ger dig själv en bra bild av ditt rörelsemönster och hur du kan korrigera din träningsteknik. Det kan även vara till hjälp när du söker behandling.


Därtill ska vi inte underskatta effekten av att du mår bra i din vardag, på arbetet och i det mellanmänskliga. Bra kost, stressreduktion, goda sociala relationer och en sömn som ger återhämtning och vila gör att du mår bra. Och en människa som mår bra får sannolikt även färre problem och mindre smärta i sin kropp.

Till sist, sitt inte och vänta för länge med dina besvär utan sök hjälp hos oss innan ett litet och lättbehandlat problem blir ett långt som tar tid att komma till rätta med. Vi har stor erfarenhet när det gäller att fastställa orsaken till att du har ont i ryggen. Vi kan sätta in lämplig behandling anpassad efter just din smärtbild - så att du blir smärtfri så fort som möjligt.

Sköt om dig!
Peter & Björn

Ta gärna del av tipsen i filmen här nedan. På Svenska Naprapatförbundets YouTube-kanal hittar du fler filmer med råd och information.

Vi vill även tipsa om en enkel övning som du kan göra både hemma och på kontoret - eller i ditt fikarum tillsammans med någon kollega som också behöver vila ryggen.

Övning för ländryggen: Liggande 90/Liggande stolen
Ligg på golvet med underbenen mot en stol eller liknande så att du får 90 graders vinkel i hör och i knän - som om du "sitter i en liggande stol".
Armarna ligger längs med kroppens sidor med handflatorna vända uppåt. Det är normalt att uppleva ett mellanrum mellan golvet och ryggens ländkotor.

Tyngdkraften och golvet hjälper till att utjämna asymmetri och spänningar i både höft och axlar. Ju längre du ligger i denna position, desto närmare golvet ska ländryggen komma i och med att höftböjarna slappnar av. Öva i 5-10 minuter och gärna flera gånger i veckan.

Etiketter: rygg ländrygg naprapat
Naprapatkliniken i Piteå önskar Glad Påsk!

Nu önskar vi dig en riktigt härlig påskhelg med sol och återhämting. Vi finns på plats igen som vanligt från tisdag 23 april. Du är välkommen att lämna meddelanden på våra telefonsvarare och vi svarar i mån av tid och möjlighet.

Sköt om dig!
/Peter och Björn
 

Naprapatkliniken i Piteå: Vad är ryggskott?

Ryggskott är inte kul och ni är många som har besökt Naprapatkliniken med anledning av just ryggskott. Vissa av er har så ont att ni behöver hjälp för att alls ta er in på kliniken och ned på behandlingsbänken. Så smärtsamt kan ett ryggskott vara (vi har själva provat på, så vi vet hur ni har det).  

8 av 10 får någon gång i livet ont i ryggen. Exempelvis ryggskott, en riktigt jobbig och ibland dramatisk upplevelse. Men vad är då ryggskott och vad är det egentligen som gör så ont? Så här säger vi naprapater om ryggskott:

Vad är ryggskott?
Ordet ryggskott brukar användas vid plötslig eller gradvis värk i framför allt ländryggen. Vid ryggskott upplever du svårighet att gå rakt och att ställa dig upp från sittande/liggande. Du kan även uppleva symtom som ischias eller lättare utstrålning till säte och eller benen. Ryggskottet i sig är ett symtom där det sällan går att hitta någon allvarlig skada eller bakomliggande sjukdom. Smärtan kan komma från många olika strukturer i ryggen, t.ex. från muskler, lederna mellan kotorna, diskarna eller ledbanden.

Ibland kommer smärtan plötslig och i andra fall smyger den sig på under lång tid. Särskilt i de senare fallen kan det vara svårt att peka på varför. I många fall är det summan av flera faktorer som till slut gör att kroppen säger ifrån och böjar signalera smärta.

Vanliga faktorer som framkallar smärta kan vara stress, dålig arbetsställning eller tunga lyft. Ryggsmärta och ryggskott kan även ha psykosociala orsaker, och i dag ser vi att allt fler människor i pressade livssituationer oftare har problem med ryggsmärta.

Vad gör naprapaten åt ryggskott? 
När du kommer till oss på Naprapatkliniken utför vi en noggrann klinisk undersökning för att utesluta andra tänkbara orsaker till ryggsmärta som till exempel diskbråck. När så behövs hänvisas du vidare till läkare. Akuta ryggskott kan ibland behandlas framgångsrikt med bland annat manuella tekniker och förbättring sker ofta momentant under behandlingen.

De leder i ryggen som inte har fullgod rörlighet behandlas med manipulationsbehandling. Konkret för vi leden till ett ytterläge där ett lätt tryck utförs för att skapa en ökad ledrörlighet. Oftast minskar smärtan betydligt på en gång och medför att det blir lättare att röra sig. Har du inte för mycket muskelkramper, så kallade försvarskramper, så kan vi även påbörja den muskulära behandlingen. Om smärtan har pågått länge kan det behövas fler behandlingar innan du blir bättre. Du får även råd om övningar och olika  åtgärder som kan hjälpa dig att undvika ryggvärk i framtiden.

Varför gör ryggskott så ont?
Tvärt emot vad du kanske tror så är ryggskott är ingen medicinsk diagnos. Det är en beteckning på ett smärtsamt tillstånd i ryggen som kan uppkomma vid stelhet i lederna mellan ryggens kotor vilket leder till smärta och begränsad rörelseförmåga. Musklerna i det berörda området reagerar med sammandragningar och kramper vilket förstärker smärtan runt det stela området i ryggen. I vissa fall kan stelheten medföra att en nerv kläms. I ländryggen är det oftast ischiasnerven som påverkas vilket kan leda till utstrålningskänsla i benen.

Många patienter frågar vad det egentligen är som gör så ont och varför krampar ryggen vid ryggskott? Neurokirurgerna i Lund hävdar att det definitivt inte är muskler som gör ont. Musklerna krampar bara för att skydda dig från den smärta du upplever, så kallade försvarskramper.

Men vad är det då som gör så ont? Det är egentligen ingen som exakt vet vad som orsakar smärtan. Ofta kan det vara ledkapseln. Ledkapseln är väldigt smärtkänslig och ligger som en strumpa runt leden. Ligament och ledband som går runt själva kotan kan också smärta när de utsätts för stor belastning. 

Även om det känns som att ryggen håller på att gå sönder så är det sällan fallet. OM något går sönder så är det disken mellan kotorna. När en disk går sönder/belastas för mycket så sipprar det ut vätska från disken. Vätskan provocerar nerver i området som i sin tur skickar smärtsignaler till hjärnan. Försvaret från hjärnan blir då mer kramper för att du inte ska röra dig.

Hur kan jag själv underlätta mitt ryggskott? 
- Först och främst: det ska inte göra ont. Därför är det viktigt att du inte provocerar smärtan. I den akuta fasen varken kan eller vill du röra på dig. Inta sängläge något dygn om du inte kan ställa dig upp utan att stödja dig på någon annan. Men så fort du känner att den akuta fasen är över ska du upp igen. Var inte rädd för att kliva upp men undvik sådant som gör smärtan värre.
- Långvarig vila kan leda till att du blir stel i leder, muskler förtvinar och  skelettet urkalkas. Rör på dig!
- Det går bra att arbeta om du har ett arbete som inte förvärrar smärtan.
- Som alltid, tänk på att sitta aktivt. Upp och rör på dig ofta.
- Om du måste lyfta något, vrid inte kroppen samtidigt som du lyfter och tänk på att hålla det du lyfter nära kroppen.
- Så snart det är möjligt kan du börja försiktigt med att promenera, åka skidor, cykla eller simma. Undvik aktiviteter som ger stötar, som löpning, hopp o. dyl. 

Kan jag förebygga ryggskott?
Visst kan du det och som vanligt är motion och en lugnare tillvaro två viktiga ingredienser för ett smärtfritt liv. 

Gör det enkelt för dig själv och välj den typ av motion som du tycker om och passar dig bäst. Det viktigaste är att du rör på dig regelbundet. Sätt gärna lite extra fokus på mage och sätesmusklerna, de hjälper dig att slippa ryggont i framtiden. 

Aktivt sittande. Tänk på ergonomin när du sitter och skaffa gärna en arbetstol med flexibelt säte för aktivt sittande. Om du har möjlighet till stående arbete kan du dela upp dagen i små pass av sittande respektive stående. Placera skrivaren i ett annat rum eller hitta på någon annan smart lösning som gör att du regelbundet måste resa dig och gå en sväng.

Stress påverkar hela kroppen och ökar bland annat anspänningen i din rygg. Ta dina stressymptom på allvar och gör något åt dem i tid. Det är en livslång investering.

Stress och stillasittande gör att vi tappar vår funktion med magandningen, 
Magområdet stelnar till och tvingar kroppen att kompensera den rörligheten längre ned. Det leder till ökade spänningar som i sin tur kan leda till ryggskott, ryggbesvär och ryggproblem.

Nu håller vi tummarna för att du slipper drabbas av ryggskott. Om inte - hör av dig så hjälper vi dig att blir smärtfri igen.

Sköt om dig!
Peter & Björn



Källa: Svenska Naprapatförbundet

Senaste inläggen

Arkiv

Etiketter