Naprapaten tipsar 

2018

Naprapatkliniken i Piteå: Vad är det som knakar?

Tycker du att knaket är läskigt? Lugn, du behöver inte vara rädd. Låt oss förklara vad det är som låter i din kropp under en behandling.

Vid manipulation* kan det ibland knäppa till ordentligt och kanske avstår du från naprapatbehandling för att du är rädd för att "bli knäckt". Men du behöver inte vara orolig, det är inte skelettet som låter. Ljudfenomenet beror på en helt ofarlig tryckförändring i leden. 

Efter behandlingen kan du uppleva en molande känsla av träningsvärk eller trötthet i området som behandlats. Det är kroppens reaktion på att en funktion förändrats i muskler och leder, vilket kräver en viss tillvänjningsperiod. Den molande känslan visar att behandlingen har gett effekt och går över inom en till ett par dagar. 

Ju snabbare du kommer under behandling desto snabbare blir du ok igen - enkelt sammanfattat. Vanligtvis omfattar en behandlingsserie tre till fem besök men ibland räcker det med ett enda. Vid kroniska besvär kan naprapati underlätta och gör din tillvaro dräglig. 

Har du ont? Hör av dig så bokar vi en tid och ser över dina problem. Så att du kan bli smärtfri på riktigt.

Peter: 0911-130 07, 070-577 22 82
Björn: 0911-918 35, 070-595 25 35 (stötvåg)

*Speciella handgrepp där naprapaten justerar de leder i kroppen som inte rör sig optimalt.
 

Läs hela inlägget »
Leg. naprapat Peter Westerlund 50 år

I dag skickar vi grattiskramar till Peter som fyller 50 år!
 

Leg. Naprapat Peter Westerlund Naprapatkliniken i Piteå

Det här är inte de stora sammanhangens kille. Sina halvvägs till hundra firar han med en bit kladdkaka på en fjälltopp. Där låter vi honom gärna sitta och må gott i lugn och ro, precis som han vill ha det.

Men vad säger ni, 50 år fyllda och 20 år som naprapat, inte ska han väl komma undan helt? Skriv en go hälsning på Facebook eller här och hjälp oss att fira honom lite grann, så här på avstånd.
 

Läs hela inlägget »
Naprapatkliniken i Piteå önskar trevlig påsk

Vi önskar alla en riktigt fin påskhelg med härliga dagar i snö och sol. Vi håller stängt från fredagen 30 mars och finns på plats igen tisdagen 3 april.

Peter & Björn
 

Läs hela inlägget »
Naprapatkliniken Piteå nack-skulderbesvär




Besvär i nacke och skuldra innebär smärta, värk eller nedsatt funktion i den ena eller båda kroppsdelarna. Dessa besvär kan variera i svårighet och vara under kortare eller längre perioder. Besvären återkommer ofta i de fall muskulära obalanser kvarstår på grund av för lite aktivitet och träning och för mycket statiskt arbete. Smärta i nacke och skuldra beror ofta på en felaktig arbetsställning eller långvarig ensidig belastning. Orsakerna kan också vara av psykosocial karaktär – stress och dåliga möjligheter att påverka sin arbetssituation är exempel på sådant. Ibland uppstår en obalans mellan framsida och baksida av skuldran där bröstmuskulaturen är starkare vilket kan leda till trötta och smärtande muskler på skuldrans baksida. Kombinationen av arbetsrelaterade orsaker och inaktivitet är vanligt förekommande vid dessa besvär.

Hur blir jag av med smärta i nacke och skuldror?
Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar sin arbetsmiljö , sitt sätt att arbeta och sin aktivitetsnivå. Kortare arbetspass med större variation är åtgärder som kan minska risken för att besvären återkommer. Träning och stretching i kombination är ofta effektivt för att skapa bättre funktion. Ergonomiska förändringar är av stor vikt eftersom du då ändrar en stor negativ exponering för kroppen.

Friska personer som sitter mycket vid datorn i sitt arbete, löper högre risk att senare drabbas av nack-skulderbesvär. Ge dig tid att känna efter. Var uppmärksam på om du till exempel drar upp axlarna, biter ihop tänderna eller rynkar pannan. Det är lätt att vänja sig vid att vara spänd utan att riktigt vara medveten om det. Ta ett djupt andetag, blunda och andas ut. Försök att slappna av i din sittande ställning och observera vad som händer i kroppen. Att bli medveten om spänningarna i kroppen är ett första steg och hjälper dig att hitta just dina problemområden.

Du är välkommen att kontakta oss på Naprapatkliniken för att få tips och råd om hur du kan förebygga och minska muskelspänning. Börja med en enkel avstressare redan i dag: Istället för att slentrianmässigt krolla sociala medier kan du ta en kort promenad i behagligt tempo på din lunchrast. Fokuser på andningen och känn ur axlarna sjunker till sitt naturliga läge. Det är vila i rörelse och hjälper dig att stressa ner fysiskt, psykiskt och mentalt.

Sköt om dig!
Peter & Björn

Vi hjälper dig att bli smärtfri på riktigt
Leg. naprapater Peter Westerlund tel: 070-577 22 82
Björn Lindblom, Piteånaprapaten tel: 070-595 25 35
 

Läs hela inlägget »
Naprapatkliniken i Piteå behandlar ryggskott

Ryggskott är inte kul och ni är många som har besökt Naprapatkliniken med anledning av just ryggskott. Vissa av er har så ont att ni behöver hjälp för att alls ta er in på kliniken och ned på behandlingsbänken. Så smärtsamt kan ett ryggskott vara (vi har själva provat på, så vi vet hur ni har det).  

8 av 10 får någon gång i livet ont i ryggen. Exempelvis ryggskott, en riktigt jobbig och ibland dramatisk upplevelse. Men vad är då ryggskott och vad är det egentligen som gör så ont? Så här säger vi naprapater om ryggskott:

Vad är ryggskott?
Ordet ryggskott brukar användas vid plötslig eller gradvis värk i framför allt ländryggen. Vid ryggskott upplever du svårighet att gå rakt och att ställa dig upp från sittande/liggande. Du kan även uppleva symtom som ischias eller lättare utstrålning till säte och eller benen. Ryggskottet i sig är ett symtom där det sällan går att hitta någon allvarlig skada eller bakomliggande sjukdom. Smärtan kan komma från många olika strukturer i ryggen, t.ex. från muskler, lederna mellan kotorna, diskarna eller ledbanden.

Ibland kommer smärtan plötslig och i andra fall smyger den sig på under lång tid. Särskilt i de senare fallen kan det vara svårt att peka på varför. I många fall är det summan av flera faktorer som till slut gör att kroppen säger ifrån och böjar signalera smärta.

Vanliga faktorer som framkallar smärta kan vara stress, dålig arbetsställning eller tunga lyft. Ryggsmärta och ryggskott kan även ha psykosociala orsaker, och i dag ser vi att allt fler människor i pressade livssituationer oftare har problem med ryggsmärta.

Vad gör naprapaten åt ryggskott? 
När du kommer till oss på Naprapatkliniken utför vi en noggrann klinisk undersökning för att utesluta andra tänkbara orsaker till ryggsmärta som till exempel diskbråck. När så behövs hänvisas du vidare till läkare. Akuta ryggskott kan ibland behandlas framgångsrikt med bland annat manuella tekniker och förbättring sker ofta momentant under behandlingen.

De leder i ryggen som inte har fullgod rörlighet behandlas med manipulationsbehandling. Konkret för vi leden till ett ytterläge där ett lätt tryck utförs för att skapa en ökad ledrörlighet. Oftast minskar smärtan betydligt på en gång och medför att det blir lättare att röra sig. Har du inte för mycket muskelkramper, så kallade försvarskramper, så kan vi även påbörja den muskulära behandlingen. Om smärtan har pågått länge kan det behövas fler behandlingar innan du blir bättre. Du får även råd om övningar och olika  åtgärder som kan hjälpa dig att undvika ryggvärk i framtiden.

Varför gör ryggskott så ont?
Tvärt emot vad du kanske tror så är ryggskott är ingen medicinsk diagnos. Det är en beteckning på ett smärtsamt tillstånd i ryggen som kan uppkomma vid stelhet i lederna mellan ryggens kotor vilket leder till smärta och begränsad rörelseförmåga. Musklerna i det berörda området reagerar med sammandragningar och kramper vilket förstärker smärtan runt det stela området i ryggen. I vissa fall kan stelheten medföra att en nerv kläms. I ländryggen är det oftast ischiasnerven som påverkas vilket kan leda till utstrålningskänsla i benen.

Många patienter frågar vad det egentligen är som gör så ont och varför krampar ryggen vid ryggskott? Neurokirurgerna i Lund hävdar att det definitivt inte är muskler som gör ont. Musklerna krampar bara för att skydda dig från den smärta du upplever, så kallade försvarskramper.

Men vad är det då som gör så ont? Det är egentligen ingen som exakt vet vad som orsakar smärtan. Ofta kan det vara ledkapseln. Ledkapseln är väldigt smärtkänslig och ligger som en strumpa runt leden. Ligament och ledband som går runt själva kotan kan också smärta när de utsätts för stor belastning. 

Även om det känns som att ryggen håller på att gå sönder så är det sällan fallet. OM något går sönder så är det disken mellan kotorna. När en disk går sönder/belastas för mycket så sipprar det ut vätska från disken. Vätskan provocerar nerver i området som i sin tur skickar smärtsignaler till hjärnan. Försvaret från hjärnan blir då mer kramper för att du inte ska röra dig.

Hur kan jag själv underlätta mitt ryggskott? 
- Först och främst: det ska inte göra ont. Därför är det viktigt att du inte provocerar smärtan. I den akuta fasen varken kan eller vill du röra på dig. Inta sängläge något dygn om du inte kan ställa dig upp utan att stödja dig på någon annan. Men så fort du känner att den akuta fasen är över ska du upp igen. Var inte rädd för att kliva upp men undvik sådant som gör smärtan värre.
- Långvarig vila kan leda till att du blir stel i leder, muskler förtvinar och  skelettet urkalkas. Rör på dig!
- Det går bra att arbeta om du har ett arbete som inte förvärrar smärtan.
- Som alltid, tänk på att sitta aktivt. Upp och rör på dig ofta.
- Om du måste lyfta något, vrid inte kroppen samtidigt som du lyfter och tänk på att hålla det du lyfter nära kroppen.
- Så snart det är möjligt kan du börja försiktigt med att promenera, åka skidor, cykla eller simma. Undvik aktiviteter som ger stötar, som löpning, hopp o. dyl. 

Kan jag förebygga ryggskott?
Visst kan du det och som vanligt är motion och en lugnare tillvaro två viktiga ingredienser för ett smärtfritt liv. 

Gör det enkelt för dig själv och välj den typ av motion som du tycker om och passar dig bäst. Det viktigaste är att du rör på dig regelbundet. Sätt gärna lite extra fokus på mage och sätesmusklerna, de hjälper dig att slippa ryggont i framtiden. 

Aktivt sittande. Tänk på ergonomin när du sitter och skaffa gärna en arbetstol med flexibelt säte för aktivt sittande. Om du har möjlighet till stående arbete kan du dela upp dagen i små pass av sittande respektive stående. Placera skrivaren i ett annat rum eller hitta på någon annan smart lösning som gör att du regelbundet måste resa dig och gå en sväng.

Stress påverkar hela kroppen och ökar bland annat anspänningen i din rygg. Ta dina stressymptom på allvar och gör något åt dem i tid. Det är en livslång investering.

Stress och stillasittande gör att vi tappar vår funktion med magandningen, 
Magområdet stelnar till och tvingar kroppen att kompensera den rörligheten längre ned. Det leder till ökade spänningar som i sin tur kan leda till ryggskott, ryggbesvär och ryggproblem.

Nu håller vi tummarna för att du slipper drabbas av ryggskott. Om inte - hör av dig så hjälper vi dig att blir smärtfri igen.

Sköt om dig!
Peter & Björn



Källa: Svenska Naprapatförbundet

Läs hela inlägget »

Vill du läsa mer om vad som händer inom forskningen? Varje år avsätter Svenska Naprapatförbundet medel till forskning och utveckling genom utbildningsstipendier och forskningsanslag. Syftet är att stimulera forskningen inom rörelse- och stödjeorganen med fokus på muskuloskeletal hälsa och områden av relevans för manuell medicin.

SNF:s forskningsanslag ska gå till verksamhet som:
* Ökar, fördjupar, befäster och sprider kunskap inom rörelse- och stödjeorgan med fokus på området muskuloskeletal hälsa och områden av relevans för manuell medicin och i synnerhet naprapati.
* Främjar och utvecklar forskning som leder till förbättrad folkhälsa.
* Kritiskt granskar och utvärderar effekten av den manuella medicinen.
* Bidrar till ökad patientsäkerhet inom den manuella medicinen.

Svenska Naprapatförbundet har med ekonomiska resurser bidragit till verksamhetent vid MUSIC, Musculoskeletal & Sports Injury Epidemiology Centeren, av Sveriges ledande forskargrupper inom det muskuloskeletala området. Chef för den forskargruppen är docent och naprapat Eva Skillgate. Förbundet stöder bland annat forskningsprojekt med syfte att evidensbasera behandling med naprapati/manuell medicin, förstå vad som påverkar och orsakar smärttillstånd samt identifiera riskfaktorer för idrottsskador hos unga på elitnivå i samarbete med idrottsrörelsen.

Ett aktuellt exempel är forskningsprojektet KIC, Karolinska football Injury Cohort, som pågått i lite mer än ett år. KIC görs för att finna riskfaktorer för skador hos unga kvinnliga fotbollsspelare, och hittills har 140 spelare inkluderats. Målet är att 600 spelare ska delta, vilket gör studien till en av de största i sitt slag. 

Naprapathögskolan i Stockholm (den största högskolan i Norden inom avancerad manuell medicin har utbildat naprapater sedan 1970) har sedan 2009 ett samarbetsavtal med IMM, Institutet för Miljömedicin vid Karolinska Institutet. Inom ramen för detta avtal görs kontinuerliga satsningar på forskning och utveckling. Exempelvis genomförs omfattande vetenskapliga studier av hög internationell kvalitet på Naprapathögskolans klinik sedan våren 2010. Resultaten av dessa studier, som publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter, ger viktiga svar på frågor kring exempelvis optimalt omhändertagande av patienter som söker naprapatvård, samt om hur symtom hos rygg- och nackpatienter varierar över lång tid, d.v.s. fördjupad kunskap om prognos vid ont i rygg och nacke.

Läs gärna på och lär dig mer, ökad kunskap hjälper dig att ta hand om din kropp på bästa sätt.

Här hittar du vetenskapliga artiklar från eller affilierade till Naprapathögskolan. Här hittar du mer information om den forskning som bedrivs vid Naprapathögskolan.

Peter & Björn

Källa: Svenska Naprapatförbundet och Naprapathögskolan

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Ulrika Larsson » Ge bort smärtlindring i jul:  ”Hon har aldrig varit hos er, men hennes ekonomi har inte räckt till ettbrsök! Ho..”

Arkiv

Länkar

-

Etiketter